Jeg vil gerne igang med Boligflow – hvad nu?

Du har truffet et valgt og vil gerne bruge Boligflow til at automatisere din ejendomsadministration, men hvad nu? Hvad er næste skridt og hvordan kommer man bedst og lettest i mål med at tage Boligflow i brug? Læs mere i vores guide herunder!

1. Opret virksomhed

Hvis du ikke allerede har gjort det, er første skridt på din rejse, at oprette en virksomhed på Boligflow. Følg vejledningen herunder:

1.1. Jeg har ikke været oprettet på Boligflow tidligere

Hvis du er helt ny, kan du oprette din virksomhed via dette link: https://app.boligflow.dk/onboarding



1.2. Jeg har tidligere oprettet en bruger

Måske har du oprettet en bruger i forbindelse med oprettelsen af en demokonto. I det tilfælde skal du først logge ind og herefter oprette en virksomhed.

Brug dette link til at logge ind: https://app.boligflow.dk/login

Hvis du har glemt dit kodeord, klikker på blot på linjen "Klik her" ud for "Glemt kodeord?"



1.2.1. Jeg kommer ind på min demokonto

Når du er logget ind på din demokonto, finder du en stor grøn knap hvor der står "Opret virksomhed". Klik her for at fortsætte.

Opret virksomhed efter demo.png



1.2.2. Jeg får at vide at jeg ikke længere er tilknyttet en virksomhed

Ser du det som er vist på billedet herunder. Så er din demokonto udløbet, eller din virksomhed slettet efter at have været inaktiv for længe. I det tilfælde klikker du blot på "Opret virksomhed" for at fortsætte

Login efter slettet demo.jpg

2. Betalingsmetode

Som det allerførste anbefaler vi dig at tage stilling til hvilken betalingsmetode du ønsker at gøre brug af. Hos Boligflow anbefaler vi at bruge Betalingsservice, da det kan fuldautomatisere dine opkrævninger og også bruges til tilbagebetaling i forbindelse med forbrugsregnskab og flytteopgørelse.

Med betalingsservice har Boligflow også mulighed for at afstemme indbetalingerne der kommer fra lejere. Med bankoverførsel skal du selv registrere de betalinger der kommer.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker en snak i forbindelse med valg af betalingsmetode, kan du ringe på 70 60 20 03, eller skrive til support@boligflow.dk

2.1. Betalingsservice

Ønsker du at bruge Betalingsservice følger herunder en guide alt efter din specifikke situation

2.1.1. Jeg har aldrig brugt Betalingsservice før

Hvis du ikke allerede har Betalingsservice anbefaler vi at du hurtigst muligt opretter en aftale hos dem. De har nemlig omkring 10 hverdages ekspeditionstid og en deadline der hedder 6. sidste hverdag i måneden. Så hvis du ønsker at skulle i gang med Boligflow til en bestemt dato, er det en god ide at få betalingsserviceaftalen oprettet som det første.

Du kan læse hvordan du opretter en betalingsserviceaftale her


Hvad sker der så?

Når vi opkræver husleje hos dine lejere, vil de modtage et FI-kort med posten hvor de kan betale på. Herefter kan de selv gå ind og tilmelde sig betalingsservice, så de efterfølgende bliver opkrævet automatisk.

Men hvis du vil være rigtig smart, kan du tilmelde dem allerede fra dag 1. Du kan nemlig, gennem Boligflow, udsende en fuldmagt til digital underskrift hos lejeren, hvor de giver accept på at du må tilmelde dem til Betalingsservice. Når de har underskrevet, sender vi deres oplysninger til betalingsservice så de bliver oprettet, helt uden at hverken du eller lejeren skal gøre noget.

Læs mere om denne funktion her



2.1.2. Jeg har allerede en fuld betalingsserviceaftale

Så er du allerede godt på vej. For at fortsætte med din eksisterede betalingsserviceaftale er der 2 ting du skal gøre.


Skifte dataleverandør på din aftale

For at Boligflow kan opkræve husleje for dig, skal vi stå som dataleverandør på din aftale. Du kan nemt skifte dataleverandør ved at udfylde formuleren på betalingsservices hjemmeside. Du kan læse hvordan du gør her


Indtaste kundenumre på dine eksisterende lejere i Boligflow

For at gøre din overgang til Boligflow så let som muligt, kan du indtaste dine eksisterende lejeres kundenumre når du opretter dem i Boligflow. På den måde kører vi videre på deres aftale og opkræver dem som du har gjort hidtil, helt uden at de opdager et skift.

Du kan læse hvordan du gør dette her



2.1.3. Jeg bruger BS Web i dag, kan jeg fortsætte med det?

Nej, BS web giver ikke mulighed for at udveklse de filer vi I Boligflow har behov for. Derfor er det nødvendigt at du benytter den almindelige Betalingsservice.



Hvordan konverterer jeg fra BS web til almindelig BS?

Hvis du allerede er BS web kunde, skal du anmode om at få et nyt PBS-nummer. Dettes gøres ved at gå til: https://betalingsservice.mastercard.com/ og vælge "Opret aftale".

Til sidst i ansøgningen, kommer der et notat-felt. Her bør du angive, at du i dag benytter Betalingsservice Web og ønsker at få flyttet mandaterne med over. På den måde undgår du, at dine lejere skal tilmelde sig Betalingsservice på ny.

3. Oprettelse af lejemål

For at komme i gang på Boligflow skal du oprette dine lejemål, samt uploade alle dertilhørende lejekontrakter. Hvis du har brug for hjælp i den forbindelse, sidder vi klar til at hjælpe dig i gang, helt gratis. Ring blot til 70 60 20 03, eller send en mail til support@boligflow.dk og fortæl hvad du ønsker vores hjælp til.



3.1. Lejemål

I venstremenuen under "Lejemål" kan du oprette alle dine lejemål. Hver gang du opretter et lejemål, lægger den sig automatisk ind under den tilhørende ejendom, som du kan finde under "Ejendomme" i venstremenuen.

Du kan oprette ét lejemål ad gangen, eller du kan vælge at oprette flere lejemål, hvis de ligger i opgange



3.2. Lejekontrakter

Opret alle lejekontrakterne i Boligflow. Du kan læse mere om hvordan i vores guide her

Hvis du ønsker hjælp til at få dine lejekontrakter oprettet i systemet, skal du endelig ikke holde dig tilbage fra at kontakte os. Du kan ringe til 70 60 20 03, eller sende dine lejekontrakter til support@boligflow.dk.

4. Opsætning af e-conomic eller bogføringseksport

Boligflow sørger for at alt i systemet, både opkrævninger og indbetalinger, bliver bogført. Hvis du bruger e-conomic bogfører vi automatisk dertil, og hvis du bruger et andet bogføringsprogram, kan du opsætte vores app til bogføringseksport og lave et udtræk over alle posteringer i systemet.



4.1. E-conomic

Under "Apps" -> "E-conomic" kan du tilføje appen til Boligflow. Når du gør det bliver du bedt om at logge ind på din e-conomic konto, og herefter henter vi automatisk dine kontoplan ned.

Nu skal du opsætte kontoplanen i Boligflow. Først vælger du bogføringsniveau. Hvis du bruger Dimensioner, kan du slå det til. Og til sidst vælger du hvilke konti i e-conomic de forskellige bilagstyper i Boligflow skal bogføres på

Vi har samlet alle vores guides om e-conomic og Boligflow i vores FAQ her



4.2. Bogføringseksport

Under "Apps" -> "Bogføringseksport" kan du tilføje appen til Boligflow. Når du gør det, bliver du bedt om at opsætte en kontoplan som vi tager udgangspunkt i når du eksporterer posteringerne i Boligflow. Dette gør det nemt for dig at indlæse posteringerne i det regnskabsprogram du bruger, eller sende det til din bogholder.

Nu er du snart klar

Når du har gennemgået alle ovenstående punkter er du ved at være klar til drift. For at sikre dig at du har gjort det hele rigtigt, kan du med fordel gennemgå vores tjekliste i vores blogindlæg "Er jeg klar til drift?" her.

Vil du høre mere om Boligflow?